RSS

swim swim!



misi baru ayyad : belajar swimming!


maksu kate Rasulullah suruh kite belajar swmming.
ayyad pun nak belajar jugak lah.
lagi pun ayyad mmg sukee sgt air.
air buat badan ayyad jadi ringan.
:D

kuak lentangm kuak kupu2. the besstt


tok mama suruh buat aksi comel.



dah nak kene naik ke..?

ala... ayyad tak nak naik lagi....


maksu : afham muayyad!! perut buncit!!

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

little khalifah

assalamualaikum kawan-kawan!

ayyad skrg ni ada misi yg sgt penting.
ayyad tgh sibuk nak belajar macam2.
nak belajar banyak banyak
nak tahu semuuaaannyyeee.


ayyad..
nak jadi khalifah kecil yg bijak macam saidina Ali insyaAllah.

kawan2 pula nak jadi macam siapa?

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

pool


ayyad pun pandai main "pool" tau!

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

post man pat?


the 1 year 4 month old little afham is growing bigger by day!

perhatikan bagaimana little afham menganalisa, dan mengikut arahan.
perhatikan lagi reaksi "bangga diri" bila sudah dapat penuhi arahan.

little afham "diajar" bermain envelope, and not lon after that, he can demonstrate what he had learnt.

boy, kids do learn fast!

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

baru balik dari pasar..

ke baru nak pergi pasar..?

;)

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

guilty..



little ayyad was so confused wether to folow maksus order or nenek anums order.

just look at his guilty looking face! ;)

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS


bila afham muayyad mendengar lagu....
maksu beristighfar panjang..

hehehe...

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

onyang

ayyad balik kampung jumpa onyang.

onyang suke dengan ayyad.
tapi onyang tgh sakit.. takleh bangun..
pakai pampers macam ayyad.


sekrang ni ayyad dah pandai salam orang. semua orangpun suke kalau ayyad salam. :)


ayyad doakan onyang tak sedih sedih. ye onyang ye? :)

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

jerawat?


ayyad dah ade jerawat!!

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

baldi


ayyad sekarang dah mok mok!!
perot buncit, pipi tembam, dagu double!

tp dalam dah mok mok tu ayyad still rasa ayyad slim and kurus.
sbb tu la ayyad nak jua masuk dalam baldi kecik ni.
(walaupun macam nak pecah dah baldi ni.. hehehee)


tgk, muat jugak kan?




berdiri pun boleh! :D

sape kate ayyad mok mok?
(tgk butang baju ayyad yg takleh nak dibutangkan dh)

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

toto


nanny tak bagi ayyad tido atas lantai.
haa.. sekrang ayyad dah tido atas toto! ^_^

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

pandai


ayyad sekarang pandai bezakan antara barang ayyad dan barang orang tua.
kalau bawa pergi jalan2, tiba tempat orang tua, ayyad duduk senyap memerhati.
tapi bila sampai tempat barang2 ayyad........
mulut bising berbunyi.
dan sejak pandai jalan ni, apa lagi, serang!!!


waah.. bestnya basikal ni abah....



besday ayyad 2 tahun nanti abah belikan untuk ayyad ye abah ye? :D

waa yang ni lagi macho abah!
kereta bateri!! nanti boleh ayyad balik kampung jumpa tok naik ni.

^_^

maksu: jangan pilih motor pink ni afam!!

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

tidur...

Assalamualaikum kawan2!

lama tak jumpa kawan2 kan. :D
kawan2 sihat? ayyad alhamduillah sihat.
adik baby ayyad pun sihat juga.
alhamdulillah.
Allah sihatkan ayyad dan kawan2 ayyad ya..? :)

kawan2 nak tahu, skrg ni ayyad dah tak payah tidur buaian.
lepas ayyad penat main main keliling rumah,
ayyad ambik port ayyad..
ayyad ambil bantal bucu ayyad..
dan.... ayyad lena tanpa sedar!


hehee... mula2 mama and abah pelik juga.

tapi, ayyad kata, ayyad kan dah besar.?
nanti kalau adik baby dah ada, mesti adik baby nak gune buaian.
jadi ayyad kena la belajar tidur tanpa buaian.



ayyad kan nak jadi abang yang baik? :)

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

for sale

ishhh sape lekat2 benda ni kat muke ayyad..

geli nyee.....

ayyad for sale!!!

ada sape2 nak beli?

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

macho ness.



maksu kata ayyad macho!

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

lolly


1st time makan lolly pop.

muka macam orang tengah lepas gian.


:D

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

kehenseman


ayyad dah boleh pakai baju..
bintik2 kat badan ayyad dah kering...

and... paling penting....


ayyad makin hensem.!!

B-D


maksu :
abah afham belikan cermin mata hitam. afham tgk diri kat cermin.
sekali tengok tersengih2 tgk refelction diri sendiri.
seklai pergi.
sekali tgk balik, tersengih2.

haii.. budak kecik pun tahu perasan hensem ye?

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

varicella in action


dekat seminggu dah ni ayyad kene chicken pox.

sepanjang masa jadi macam tarzan, pakai pampers je. baju ngan seluar tak pakai.


tapi apa ayyad kisah.
janji dapat main,
dapat tidur,
dapat susu.
happy lah ayyad! ^__^

maksu:
tok mama cerita kat maksu, mama afham dah lama tak usik2, tak peluk2 afham. yelah, sebab takut infection. satu hari tu masa afham kat rumah baby sitter, ka klela, tiba2 datang kiss kak lela. pastu main, pastu datang balik dan kiss kak lela. mungkin afham terasa kehilangan sentuhan mamanya. alahai kesiannya maksu dengar. nantilah maksu datang maksu peluk awak ye? ;)

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

chicken pox and pregnancy

maksu belum jadi doktor lagi,
jadi maksu tak berapa tahu sangat mengenai soalan yang mama ayyad tanya.

mama ayyad beritahu,
doktor pakar yang merawat ayyad ada sebut risiko varicella kpd ibu mengandung.
yelah, mama ayyad sekarang ni sdg mengandung 2 bulan.
menurut doktor, sangat berisiko tinggi kalau mama ayyad tak pernah kena chicken pox lagi.

doktor x bagi mama ayyad dekat dengan ayyad.
doktor minta orang lain yang jaga ayyad.
doktor terangkan risiko melahirkan bayi cacat jika si ibu terkena jangkitan varicella sms mengandung.
dan, doktor minta gugurkan kandungan khuatir terkena jangkitan.

pernyataan akhir tu betul2 maksu terpana.
kemanalah perginya ethique dalam doktor pakar tu? maksu faham yang doktor tu bukan muslim, ttp sebagai seorang doktor sepatutnya dia tahu isu2 ini, dan dia tidak mengusulkan cadangan mengugurkan baby sebelum apa2 ujian pengesahan dibuat. tak faham betul maksu. haih.

disebabkan maksu tak berapa arif lagi, maksu ada cari sikit fasal ni di internet

nasihat maksu, tolonglah jangan dekat2 dengan ayyad buat masa ni.
kalau possible, hantar ayyad ke rumah aunty lela yang baby sit ayyad setiap hari.

jangan ingat kalau kita tak sentuh, kita takkan dijangkiti. varicella antara virus yang paling mudah dijangkiti.
not only tru direct contact, ttp juga melalui droplets n, melalui udara (bersin, batuk, jerit, nyanyi kuat2)

jadi mama ayyad, kalau masih belum kena chicken pox sblm ni, tolong ambil langkah2 berjaga2 hingga ayyad sembuh. sekejap ja kalau nak dibandingkan dengan risiko masa akan datang.

oklah abah ayyad, bagi mama ayyad baca ni.

Chickenpox and Pregnancy

Pregnant women and anyone with immune system problems should not be near a person with chickenpox. If a pregnant woman who hasn't had chickenpox in the past contracts it (especially in the first 20 weeks of pregnancy), the fetus is at risk for birth defects and she is at risk for more health complications than if she'd been infected when she wasn't pregnant. If she develops chickenpox just before or after the child is born, the newborn is at risk for serious health complications. There is no risk to the developing baby if the woman develops shingles during the pregnancy.

If a pregnant woman has had chickenpox before the pregnancy, the baby will be protected from infection for the first few months of life, since the mother's immunity gets passed on to the baby through the placenta and breast milk.


dan jangan lupa berdoa supaya semuanya selamat dan sejahtera.


tiada yang musathil, Jadi; maka jadilah!


~maksu~

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

serang!

kawan2 nak tahu ayyad kena serang sesuatu.

maksu ada sebut nama makhluk yang serang ayyad tu tp...
namanya berbelit sangat ayyad tak pandai nak sebut.

apa dia maksu?



maksu :
awak dijangkiti varicella virus dari "keluarga" herpes.
(kebetulan maksu baru belajar virology semester ni. boleh la cakap. :P)

kawan-kawan afham nak tau apa varicella virus ni buat kat afham?
bahasa mudahnya, afham kena chicken pox. ya, chicken pox! :P
taktau kenapa maksu rasa lucu. bukan kesian tapi lucu. sorrylah ye afham. heheee...

abah ayyad, sila upload gambar ayyad kat facebook. maksu x dapat transfer dr hp ke lptoplah..

read comments
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS